Friday, January 28, 2011

Banjir

Memandangkan Segamat hujan tak berhenti, air di sungai telah naik dengan mendadak sekali. Serious ! Ini bukan tipu, bohong atau pun rekaan semata mata. Ini semua adalah kebenaran dan nyata ! Hahahaha.

Segamat telah hujan sejak hari Selasa haritu and tak berhenti selama dua hari. Hujan dia takdelah lah lebat mana tapi tak berhenti lah. So itu menyebabkan air Sungai Segamat naik mendadak. Kawasan kawasan yang rendah jangan cerita lah kan. Memang tenggelam dah.

Semalam pulak ingatkan hujan dah berhenti sebab pagi tu matahari dah keluar. Matahari tu keluar kejap je. Then tiba tiba time nak pergi clas pukul 8 tu tiba tiba hujan renyai renyai. Then berhenti balik. Kiranya hujan sekejap sekejap jela.

Sekali malam tadi hujan lebat gila and until now tak berhenti. Dah tergendala hajat saya untuk menderma darah buat kali kedua tidak kesampaian T_T Nasib baik sekarang saya sudah berada di rumah.

Kalau lah jalan dari uitm menuju ke rumah saya tu tenggelam dek banjir, alamatnya saya bercuti dekat uitm jela *tak dapat bayangkan betapa sedihnya* Tapi saya bersyukur sebab saya dah kat rumah. Yay ! *lompat galah*

Ni haa makcik kat kabo sikit ni. Belakang rumah makcik dah banjir dah haa. If korang pergi rumah makcik, korang akan ingat belakang rumah makcik tu sungai. Tapi hakikatnye bukan sungai tapi banjir. Haaa.

Segamat sekarang hujan teruk jugak laa. Maybe sebab effect monsoon kot. Sebab selalunya awal tahun memang Johor akan hujan je. Tapi selalunya tak lah seteruk kali ni. Jangan jangan nak banjir teruk lagi kot. Opss !

Sebab semua orang kata bandar segamat dah naik air dah. Weh jangan lahh banjir macam dulu lagi ! Darurat habis wehh. Makan pun tak seberapa. Dengan elektrik & air takde. Okay air banjir tu banyaklah. Tapi boleh bayangkan tak ? Cepat sila bayangkan sekarang betapa susahnya aku nak makan that time =='

Harap harap kali ni banjir tak lag seteruk macam beberapa tahun yang lepas. Tak sanggup macik haa ! Tu jelah aku nak bagitau untuk kali ni. Perkembangan selanjutnya akan diberitahu kemudian. Aku akhiri post aku dengan gambar gambar banjir di belakang rumah aku. Byebye !



















No comments: