Tuesday, October 19, 2010

JANJI / PROMISE

okay harini aku nak bercerita tentang satu perkataan iaitu JANJI or in english people used to call it PROMISE. korang tawu ke makna janji or promise ni ape ? and korang ni berpegang ke pada janji yang korang dah janjikan ni ? and korang percaya ke pada janji janji ni ?

JANJI menurut Kamus Dewan bermaksud pernyataan kesediaan untuk berbuat atau memberi sesuatu. so maknanya, kita bersedia untuk melakukan sesuatu yang kita dah nyatakan kat seseorang atau pown kat dalam diri kita ni.

so maknanya, bila kita dah berjanji ni, kita kene lah tunaikan janji janji yang kita dah buat tu. jangan sekadar cakap "SAYA JANJI" "IM PROMISE" "I JANJI TAKKAN BUAT MACAM TU LAGI AND I MEAN IT" tapi ta tunaikan pown janji tu.

kalau setakat cakap, budak 2 tahun pown boleh cakap yang dye janji tanak makan gula gula lagi. tapi dye makan jugak. ehmm. aku tataw la nak cakap cemane lagi kat orang yang suka berjanji janjian ni. -_________-

aku ni plak suka ke berjanji ? actually, to be honest, aku TAK suka berjanji sebab aku nie jenis seorang yang tak berpegang sangat pada janji. tapi bila aku SERIOUS dalam sesuatu hal tu, aku akan make a promise. and aku akan cuba untuk berpegang pada janji tu.

and aku pulak ta suka orang yang suka BROKE the promisses that his or her made. sebab bila seseorang tu dah berjanji pada aku, aku akan mengharap benda tu akan terjadi. and this is me. aku sangat mengambil serious dalam hal yang berkaitan dengan janji ni okay !

so, as a conclusion, kepada sesiapa yang ada niat nak berjanji or kepada sesiapa yang SUDAH pown BERJANJI dengan aku, pandai pandai lah lunaskan janji janji anda ye. kalau setakat cakap, tapi tak buat, tade guna jugak kan ? anggap je JANJI tu macam AKU CABAR KAU UNTUK BUAT BENDA TU ! okay ? so renung renungkan dan selamat beramal =)

love is a promise, love is a souvenir, once given never forgotten, never let it disappear

[ John Lennon ]


one must have a good memory to be able to keep the promises that one makes

[ Friedrich Nietzsche ]

No comments: